Editorial
EDITORIAL
Editorial
José António C. Santos; Margarida Custódio Santos
This special issue follows a commitment made to the last two TMS conferences to
publish a selection of the best presented papers. Noteworthy is the holistic
excellence model adapted to technology-based companies, which integrates the
advantages of other systems such as balanced scorecard, European foundation for
quality management (EFQM) and holistic marketing (HM). This issue presents
several interesting theoretical approaches always accompanied by the respective
case studies. Examples of which are the top down and the bottom up approaches,
the social network perspective, the process of strategic alignment, the
perspective of Miller and Friesen and Greiner's approach.
Regarding the area of Management, we have important topics as entrepreneurship,
banking, industrial management (with various articles), human resources,
accounting, marketing in the cosmetics and luxury clothing sectors, corporate
social responsibility and education in Management.
In the area of Tourism We'd like to refer the main topics as marketing for the
hotel, the effect of user-generated content in the image of tourist
destinations, internationalization of hotel groups, the importance of the real
effective exchange rate, competitiveness, cultural heritage management,
decentralization of the public administration of tourism, and quality of life
in the governance sector.
This issue provides an important theoretical and applied contribution to
different thematic areas of Management and Tourism. Consequently, we thank the
authors and reviewers for their valuable collaboration and excellent work.
The editors
Este Número Especial resulta de um compromisso assumido perante as duas últimas
conferências TMS de publicar uma seleção com os melhores artigos apresentados.
Destaca-se o Modelo de Excelência Holístico adaptado a empresas de base
tecnológica, que integra as vantagens de outros sistemas como Balanced
Scorecard, European Foundation for Quality Management (EFQM) e Holistic
Marketing (HM). Seguem-se várias interessantes abordagens teóricas, sempre
acompanhadas dos respetivos casos práticos, de que são exemplo a abordagem top
donw e bottom up, a perspetiva de rede social, o processo de alinhamento
estratégico, a perspetiva de Miller e Friesen e a abordagem de Greiner.
Quanto às temáticas da Gestão, temos desde o empreendedorismo, a banca, a
gestão industrial com vários artigos, os recursos humanos, a contabilidade, o
marketing de cosmética e roupa de luxo, a responsabilidade social das empresas
e a educação em Gestão.
Quanto à área do Turismo, realçamos o Marketing para a hotelaria, o efeito de
conteúdos gerados pelos utilizadores na imagem de destinos turísticos, a
internacionalização de grupos hoteleiros, a importância da taxa de câmbio real
efetiva, a competitividade, a gestão do património cultural, a descentralização
da gestão pública do turismo e qualidade de vida no setor da governança.
O presente número dá, na sua totalidade, um importante contributo tanto do
ponto de vista teórico, como aplicado, a diferentes temáticas das áreas da
Gestão e do Turismo. Consequentemente, agradecemos a autores e revisores pela
valiosa colaboração e excelente trabalho desenvolvido.
Os editores
Campus da Penha
8005-139 Faro - Portugal
tms-journal@ualg.pt